Brandend olielampje? Zoek de oorzaak en reinig daarna de motor!

Vervuild nokkenas huis Porsche V8

Blacksludge in kleppendeksel

Schone klepveren na flushen

Vervuild nokkenas huis Porsche V8

Steeds vaker worden wij geconfronteerd met storingen zoals een brandend olielampje, misfires, black en white sludge, timing problemen en tikkende stoters. We zien dat inwendige vervuiling van de motor en de olie daar vaak aan ten grondslag ligt. Maar waar komt die vervuiling door? En wat is de oplossing? We leggen het hier uit.

De natte distributieriem als oorzaak van een brandend olielampje

In moderne motoren worden vaak wet belts gemonteerd, ook wel natte distributieriem genoemd. Deze wet belts zijn geïntroduceerd als alternatief voor de distributieketting. Grote voordelen van de wet belt zijn minder wrijving, waardoor er minder CO2 en brandstof wordt uitgestoten. Ook veroorzaken auto’s met een natte distributieriem minder geluid doordat de olie het geluid absorbeert.

Het nadeel van de wet belt is dat deze nog wel eens langzaam wil oplossen. Het gevolg daarvan is dat er stukjes van de distributieriem onder in het carter komen en zodoende de oliezeef voor een gedeelte dicht gaan zetten. Hierdoor is er te weinig olieaanvoer (vooral bij een warme motor) waardoor de oliedruk regelmatig wegvalt. Dit heeft als gevolg dat het olielampje zo nu en dan gaat branden bij een warme motor.

Ook het afbreken van de kettinggeleiders wordt veroorzaakt door het zure milieu in het carter. Het zure milieu ontstaat vanuit de blow by gassen. Deze moeten snel worden afgevoerd door de carterventilatie.

Gevolgen van te weinig olieaanvoer

De stukjes van de natte distributieriem die zweven in het carter en vervolgens voor de oliezeef gaan zitten, zorgen dus voor het wegvallen van de oliedruk door te weinig olieaanvoer. Welke gevolgen kan het tekort hebben? Door dit tekort komen de nokkenasverstellers in de problemen. Dit gaat vaak gepaard met storingen zoals timingsproblemen en misfires. De hydraulische stoters gaan meer geluid produceren op het moment dat deze niet optimaal gevuld worden door het tekort aan olietoevoer. Daarnaast zorgt het tekort voor verregaande problemen in de cilinderkop doordat de smering in het gedrang komt. De olie die aanwezig is wordt thermisch extra belast, hierdoor wordt er black slugde gevormd.
Vervuilde Aanstuurklep nokkenas versteller

Vervuilde Aanstuurklep nokkenas versteller

Vervuilde nokkenasversteller

Vervuilde nokkenasversteller

Schone olie in een schone motor is dé oplossing

Auto’s met een wet belt zijn zeer gevoelig voor het juiste onderhoud en het op tijd verversen van de olie. De motorolie moet additieven bevatten die het zure milieu neutraliseren en de riem dus optimaal beschermen zodat deze goed kan functioneren binnen het systeem. De juiste motorolie is zeer bepalend voor de levensduur van de natte distributieriem.

Motorolie kan alleen optimaal werken als het wordt toegevoegd aan een schone motor. Daarom is het niet alleen belangrijk om te werken met kwalitatief goede olie en een juist interval, maar is het ook belangrijk dat de motor schoon is.

Wij gaan inwendig vervuilde motoren te lijf met de speciaal daarvoor ontwikkelde Engine Cleaner. Met dit additief worden motorproblemen beter en adequater opgelost. Voeg ook de Engine Oil Cleaning Boost toe om de motor en de natte distributieriem optimaal te beschermen.

Wil je meer weten? Neem gerust contact op met jouw Rapid adviseur voor het juiste advies.

Vragen? Kom in contact!

Vul het onderstaande formulier in en we zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Winkelwagen

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Verder winkelen