Zorg altijd voor een goede ademhaling van de motor!
We willen uit een motor met een geringere cilinderinhoud wel het maximaal vermogen halen. Om dat te behalen moet de ademhaling van de motor wel optimaal zijn. Dat houdt in dat het inlaattraject en de inlaatkleppen schoon zijn, de cilindervulling (compressie) goed is en de injectoren het juiste inspuitbeeld te zien geven.Compressieverschillen zorgen voor vaak vage storingen
Vervuiling zorgt voor een verminderde aanvoer van brandstof en lucht en is daarmee een belangrijke oorzaak van compressieverschillen en dus verminderd vermogen. Het motormanagement controleert de verbranding en grijpt in als deze afwijken. Het gevolg is vaak dat er diverse vage storingen aangegeven worden, waardoor er zeer regelmatig onnodig allerlei componenten vervangen worden. Er zijn motormanagement systemen die bij 1 bar onderling verschil al storingen opslaan.Een aantal storingen die het gevolg kunnen zijn van compressieverschillen:
- Misfire cilinder 1, 2, 3, etc.
- Storing Lamda-Sonde
- Omzettingsfactor katalysator onjuist.
- Cilinder onderbreking.
Meten is weten!
Voordat er onnodige componenten vervangen worden adviseren de specialisten van Rapid Specialty altijd om eerst de compressieverschillen te meten. In bijgaande compressiekaartje zie je duidelijk onderlinge verschillen. Zijn deze acceptabel? Of zijn ze niet goed?
De volgende stap die wij adviseren is om de vervuiling binnen in de motor aan te pakken met de Rapid Engine Cleaner. Mochten zich er hardnekkige problemen voordoen, dan komen de specialisten van Rapid Specialty graag langs om dit te bespreken.
Daarnaast is het belangrijk om bij elke beurt of minimaal één keer per jaar de Rapid Petrol System Cleaner aan de brandstof toe te voegen om zo het gehele verbrandingssysteem verder te reinigen.
Wil je graag afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken? Neem contact op met uw adviseur.