Vanaf 1 januari 2023 is de deeltjesmeting een verplicht onderdeel geworden van de APK-keuring. De deeltjesmeting is verplicht bij dieselauto’s met Euro 5 dieselmotoren en hoger. De reden voor de invoering van de verplichte deeltjesmeting zijn de strenger wordende milieumaatregelen. Door het uitvoeren van een deeltjesmeting tijdens de APK-keuring, kan voorkomen worden dat onnodig veel schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Wij vertellen je in deze blog alles over de deeltjesmeting.
Het roetfilter en de deeltjesmeting
Een deeltjesmeting is bedoeld om dieselauto’s te controleren op de aanwezigheid van het roetfilter en de prestatie ervan. Het roetfilter was tot 2011 geen verplicht onderdeel in dieselauto’s. Maar ook daarna wilde men het nog wel eens verwijderen of aanpassen om meer vermogen te creëren en onderhoudskosten te besparen. Een roetfilter moet namelijk gereinigd worden wanneer de werking afneemt, hierover lees je meer in onze blog over roetfilters.
De deeltjesmeting
Een deeltjesmeting wordt uitgevoerd met een deeltjesteller. Dit apparaat meet de kwaliteit van de uitlaatgassen. Zodra er bij de deeltjesmeting meer dan 2.500.000 p/cm3 gemeten wordt is er sprake van een lek in het roetfilter. Afhankelijk van de grootte van het lek wordt er een gepaste oplossing gezocht. Een duurzame oplossing gaat echter wat verder dan het eenvoudig toevoegen van een additief. Soms is vervanging van het DPF de enige oplossing, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Het goed onderhouden en reinigen van je dieselmotor is een goede manier om onverwachte kosten te voorkomen. Maak bijvoorbeeld gebruik van onze Engine Cleaner, Diesel System Cleaner en DPF Regenerator.
Heb je een voertuig dat is afgekeurd na een deeltjesmeting?
Geen paniek, wij helpen je zo weer op weg!
In België zijn ze vorig jaar in juli al van start gegaan met deze deeltjesmetingen. Onze Belgische adviseurs zijn overspoeld met vragen over wat te doen bij afkeur. Inmiddels hebben wij ruimschoots ervaring met dit vraagstuk en kun je bij onze adviseurs terecht voor advies over hoe om te gaan met deze afgekeurde auto’s.
Heb je een afgekeurd voertuig? Neem dan nu contact op met je een van onze adviseurs of bel met +31 (0)6-51171930
Waarom een roetfilter verwijderen een slecht idee is
Het verwijderen of aanpassen van een roetfilter is aan strenge eisen gebonden. Realiseer je dat daar vele consequenties aan vastzitten, wat later vervelende gevolgen kan hebben. Het meest voor de hand liggende gevolg is dat de auto tot 150 keer meer schadelijke stoffen uitstoot dan een auto met een roetfilter. Dit zorgt voor verdere luchtverontreiniging en opwarming van de aarde. Verder betaal je zonder roetfilter aanzienlijk meer motorrijtuigenbelasting.
Daarnaast worden voertuigen met een verwijderd roetfilter geweigerd uit sommige steden. In Nederland zijn dit momenteel al 4 steden! In veel grote Duitse steden moet een auto ook voorzien zijn van een milieusticker. Afhankelijk van de uitstoot krijgt een voertuig een rode, gele of groene milieusticker toegekend. Logischerwijs zal de sticker voor voertuigen zonder roetfilter veel sneller geel of rood uitvallen, waardoor je de meeste Duitse stadscentra niet kunt betreden.
Het roetfilter en de APK-keuring
Bij een APK-keuring werd er door een APK-keurmeester gekeken of het roetfilter aanwezig was. Als dit niet het geval was, en wel verplicht, werd deze alsnog gemonteerd. Maar naar het prestatievermogen van het roetfilter werd niet gekeken, want dit was geen verplicht onderdeel van de APK-keuring.
Tot 1 januari 2023. Sindsdien is het verplicht dat de APK-keurmeester niet alleen controleert of er een roetfilter aanwezig is, maar ook of deze optimaal presteert. Deze test wordt ook wel een deeltjestellertest of deeltjesmeting genoemd en wordt uitgevoerd met een deeltjesteller. Met deze deeltjesmeting stelt de keurmeester vast of het roetfilter aan de nieuwe permanente eisen met betrekking tot de deeltjesaantallen voldoet. Zonder deeltjesteller is een APK-keurmeester niet bevoegd om keuringen uit te voeren aan dieselauto’s met een roetfilter.