Het roetfilter: de problemen en dé oplossing

Roetfilter 1

Het roetfilter: de problemen en dé oplossing

Door Europese milieu- en emissiewetgeving zijn autofabrikanten genoodzaakt om technieken toe te passen die verbrandingsgassen zoveel mogelijk terugvoeren. Zo zijn de meeste dieselauto’s voorzien van een roetfilter, om te voldoen aan de uitlaatgasemissies. Onder normale omstandigheden kunnen de meeste dieselauto’s 200.000 km rijden zonder dat er problemen met het roetfilter optreden.
Roetfilter 2
Roetfilter 1

Waar kunnen er problemen ontstaan?

Voor een goed werkend systeem is het belangrijk dat regeneratieprocessen goed worden uitgevoerd. Door te kijken naar de afgelopen regeneratieprocessen en hoeveel kilometer geleden het laatste proces is uitgevoerd, kunnen problemen worden opgespoord of uitgesloten. Doorgaans vinden de regeneratieprocessen tussen de 600 en 800 km plaats.

Een mogelijk probleem is de temperatuur van de uitlaatgassen. De minimale temperatuur van het uitlaatspruitstuk is 100 graden. Als het lager is dan 100 graden, komen de regeneratieprocessen niet volledig op gang waardoor de motor niet goed kan ademhalen.

Controleer ook:
• De werking van de EGR-klep
• De werking van de koelvloeistofsensor
• De werking van de drukverschilsensoren
• Of er lekkage is in de slagen voor de drukverschilsensor

Dé oplossing voor onderhoud

Als de bovenstaande punten allemaal in orde zijn, zou het motormanagement zelf in staat moeten zijn om het regeneratieproces uit te voeren en het roetfilter schoon te branden. Het kan ook zijn dat er een storing heeft plaatsgevonden, waardoor het roetfilter dicht is gaan zitten. Dit moet dan eerst worden hersteld.

Wij van Rapid Specialty vinden het belangrijk dat het systeem zelf het werk doet, daarom zullen wij nooit producten extern toevoegen. Het motormanagement kan dan namelijk niet ingrijpen als de temperaturen te hoog oplopen en schade veroorzaken aan het roetfilter.

Om het systeem goed en volledig te onderhouden hebben wij speciale additieven ontwikkeld. Volg hiertoe het volgende stappenplan:

1. Voeg 2 Diesel System Cleaner en 2 DPF Regenerator toe aan een halfvolle tank (30 l)
2. Laat de motor 15 minuten stationair lopen
3. Maak een rit waar hoog in de toeren gereden wordt
4. Voer bij terugkomst in de werkplaats een geforceerde regeneratieprocedure uit
5. Controleer het drukverschil

Als alle stappen doorlopen zijn en alles goed is, kan de auto weer worden meegegeven aan de klant.

Extra tip van de Rapid specialist

Als het roetfilter pas vervangen is en binnen 150 km wederom problemen geeft, kan het zijn dat er nog storingen in het systeem zitten of de oorzaak ligt bij het soort roetfilter. Onze voorkeur gaat altijd uit naar een origineel filter! We hebben al vaak gezien dat problemen snel terugkomen en soms zelfs worden veroorzaakt door een imitatiefilter. Daarom adviseren wij altijd voor het origineel!

Wil je meer weten over de problemen en oplossingen die in en om het roetfilter kunnen ontstaan? Vraag het één van onze adviseurs.

Veelgestelde vragen

Als je roetfilter kapot is, kun je verminderde motorprestaties ervaren, een brandend waarschuwingslampje op het dashboard zien en een verhoogd brandstofverbruik opmerken. Bovendien kan er een ongebruikelijke rook uit de uitlaat komen. Het is belangrijk om bij deze symptomen je voertuig snel te laten controleren.

Als het roetfilter niet té verstopt zit kun je een roetfilter tot zekere hoogte schoonrijden. Dit houdt in dat je gedurende 20-30 minuten een stuk over bijvoorbeeld de snelweg rijdt, in een hoger toerental waardoor de temperatuur in het roetfilter stijgt. Hierdoor worden opgehoopte roetdeeltjes verbrand en gereinigd. Dit proces heet regeneratie. Echter, als het filter te verstopt is, kan het nodig zijn professioneel te reinigen of te vervangen.

Je auto zal het niet meteen begeven, maar het is zeker niet aan te raden om te lang met een verstopt roetfilter door te rijden. Een verstopt roetfilter kan leiden tot verminderde motorprestaties, een hoger brandstofverbruik en potentiële motorschade. Bovendien kunnen de emissies van je auto toenemen, wat slecht is voor het milieu en kan leiden tot een afkeur bij de APK. Het is dus raadzaam om bij symptomen van een verstopt roetfilter zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Vragen? Kom in contact!

Vul het onderstaande formulier in en we zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Winkelwagen

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Verder winkelen