Motorvervuiling is een probleem dat steeds vaker voorkomt. Dit komt onder andere door de strengere milieueisen, de toename van bio-bestanddelen in brandstoffen, verfijndere motortechniek, langere onderhoudsintervallen en kortere autoritten. De vervuiling van het motorblok merkt u door verminderde motorprestaties, het slecht starten, een hoger brandstofverbruik of een buitengewone rookontwikkeling. De vervuiling van het motorblok kan zorgen voor hoge reparatiekosten, een hogere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en een hoger brandstofverbruik. Maar wat doen brandstofadditieven precies? En hoe kunnen ze motorvervuiling voorkomen? In dit artikel vertellen we u alles wat u over brandstofadditieven moet weten.
Wat is een brandstofadditief?
Zijn brandstoftoevoegingen nodig?
De meningen over het nut en de noodzaak van brandstofadditieven lopen uiteen. Brandstoffen dienen aan minimale kwaliteitseisen te voldoen. Als u de auto echter vaak voor korte ritten met een lage motorbelasting gebruikt (een rit van gemiddeld 15 km of minder), dan kunnen additieven helpen om uw motor en andere onderdelen schoon te houden. Een vervuilde motor kan zorgen voor hoger brandstofverbruik, ongewone rookontwikkeling (diesel) en verminderde motorprestaties. Brandstofadditieven voeren vuil effectiever of laten de motorolie effectiever werken. De additieven van Rapid Specialty zorgen voor een verhoogd additievenpakket van de bestaande olie, waardoor de olie langere tijd in staat is om de motor schoon te houden.
Welke brandstofadditieven zijn er?
Brandstofadditieven zijn in twee hoofd- en subcategorieën te verdelen. Zo zijn er dieseladditieven, benzineadditieven, preventieve additieven en curatieve additieven. Dieseladditieven richten zich op de inwendige specificaties van een dieselmotor, terwijl benzineadditieven zich op de specificaties van benzinemotoren richten.
Onder de diesel- en benzineadditieven zijn er preventieve en curatieve toevoegingen beschikbaar. Een preventief additief gebruikt u om problemen te voorkomen. Het helpt de motor of het koelsysteem gezond te houden, om reparaties in de toekomst te voorkomen. Een curatief additief gebruikt u zodra er iets mis is met de auto. Omdat reparaties vaak veel geld kosten, is een dergelijk middel een interessante optie. Curatieve additieven kunnen helpen bij een volgelopen roetfilter, lekkage van motoronderdelen en vastzittende kleppen. De werking hangt wel af van de ernst van de schade.
Wanneer gebruikt u een additief?
Waar kunnen additieven bij helpen?
Dicht geroete EGR-klep
Dieselmotoren werken door directe inspuiting via common-rail technieken met een hoge inspuitdruk. Hiervoor worden vaak snel schakelende elektromagnetische injectoren of zelfs piëzo-injectoren gebruikt. We zien hier ook de welbekende EGR en het roetfilter terug. Net als bij benzine, bevat diesel een steeds hoger percentage aan bio-bestanddelen, wat zorgt voor een snellere vervuiling van de verbrandingsruimte. Het roetfilter functioneert alleen goed als het op tijd kan regenereren, wat niet altijd lukt als het voertuig voornamelijk korte ritten maakt. Verstopping, een dicht geroete EGR-klep of roetfilter liggen dan op de loer. Om dit te voorkomen en te genezen hebben we bij Rapid Specialty de Rapid Inlet Carbon Cleaner I, de Rapid Diesel System Cleaner en de Rapid DPF Regenerator.
Onvolledige verbranding
In een vervuild brandstofsysteem zorgt een slechte brandstofverneveling en een foutief sproeierbeeld van de injectoren voor onvolledige verbranding. Dat zorgt weer voor een hoger brandstofverbruik, minder vermogen, meer uitstoot en een snellere vervuiling van de verbrandingsruimte. Dit probleem is gelukkig op te lossen. Door een speciaal reinigingsmiddel zoals de Rapid Petrol System Cleaner voor benzinemotoren en de Rapid Diesel System Cleaner voor dieselmotoren. Deze additieven reinigen het hele brandstofsysteem, van de tank tot en met de injectoren.
De meerwaarde van brandstofadditieven
Seizoensvoertuigen/ongebruikte voertuigen
Brandstof is niet onbeperkt houdbaar, maar veroudert. Brandstofadditieven vertragen dit proces en beschermen het brandstofsysteem tegen corrosie. Dit is vooral belangrijk bij voertuigen waar u langere tijd niet mee rijdt. Het geldt ook voor andere benzinemotoren, zoals die in een grasmaaier of kettingzaag. Als u dan geen additieven gebruikt, dreigen motorproblemen door verouderde benzine en motorschade door corrosie.
Naast benzinemotoren, dreigt dit gevaar ook voor dieselmotoren die langere tijd stilstaan, zoals landbouw- en bouwmachines, boten en kampeervoertuigen. Onder specifieke omstandigheden kunnen schimmels, bacteriën en gisten zich zelfs in de brandstof vermeerderen. Deze bacteriën, schimmels en gisten verstoppen vervolgens het filter en de brandstofleiding. Om dit effect in de tank tegen te gaan, raden we aan om regelmatig de Rapid Bacterie Killer toe te passen, waarmee u de groei van microben tegengaat.
Milieubescherming
Additieven zijn daarnaast ook nog eens goed voor het milieu. Een schone motor verbrandt de brandstof immers een stuk efficiënter en kan zo optimaal gebruikmaken van de opgewekte energie. Een schone motor verbruikt minder brandstof dan een flink vervuilde motor. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en draagt bij aan het beschermen van het milieu.
Maar vroeger hadden we toch helemaal geen brandstofadditieven nodig?
Vroeger zaten er additieven in de brandstoffen bij tankstations die vandaag de dag niet meer zijn toegestaan en door biologische bestanddelen zijn vervangen. De bekendste van deze toevoegingen is waarschijnlijk lood, wat niet alleen het octaangehalte van de brandstof beïnvloedde, maar ook de kleppen en klepzittingen smeerde en in goede conditie hield. In een benzinemotor zaten toen een stuk minder bewegende delen. De problemen begonnen toen het lood uit milieuoverwegingen uit de benzine verdween. Het milieuonvriendelijke lood was wel een belangrijke toevoeging aan de brandstof. De gevolgen waren als snel duidelijk toen het lagere octaangehalte ervoor zorgde dat de motoren gingen pingelen, waardoor schade aan zuigers ontstond. Lood in de benzine was dus onmisbaar voor de werking van de motor.
Inmiddels ligt het verhaal van het lood ver achter ons, maar zoals vaak gebeurt, herhaalt de geschiedenis zich. Door de jaren heen verdwenen steeds meer, voor de motor positieve, toevoegingen uit de brandstof. Daarbij komt kijken dat de motoren van vandaag de dag steeds meer bewegende onderdelen bevatten. Dit is waarom er vroeger geen reden was om zelf additieven aan de brandstof toe te voegen. De wetten en regels van vandaag de dag zorgen voor de noodzaak van additieven.
Olieverbruik
Als een auto overmatig veel olie verbruikt, kunnen verouderde afdichtingen hier de oorzaak van zijn. Zelfs hier kunnen additieven van dienst zijn. Neem bijvoorbeeld de Rapid Leak Stopper. Dit middel regenereert afdichtingen van rubber en kunststof en maakt ze zacht en soepel. Hierdoor gaat er geen olie meer verloren.