Problemen met tanken van E10-brandstof: wat je moet weten

Problemen met E10 brandstof

Problemen met tanken van E10-brandstof: wat je moet weten

E10-brandstof wordt steeds vaker gebruikt als alternatief voor traditionele benzine. Het ethanolgehalte (10%) in E10-brandstof draagt bij aan een lagere CO₂-uitstoot en verlaagt zodoende de emissies van motoren. Echter blijft de impact op de motor van voertuigen nog onderbelicht. Steeds vaker blijkt dat E10-brandstof serieuze problemen kan veroorzaken, variërend van inwendige motorvervuiling tot snellere brandstofveroudering en verhoogd brandstofverbruik. We bespreken het effect van E10 en hoe je schade aan je motor kunt voorkomen.

De nadelen van E10-benzine

E10-brandstof met ethanol wordt gezien als een milieuvriendelijk alternatief door de lagere CO₂-uitstoot, maar het kan tegelijkertijd schade aanrichten aan motoronderdelen die niet geschikt zijn voor E10 en de prestaties negatief beïnvloeden. We bespreken de grootste problemen die ontstaan bij tanken met E10-benzine.

Inwendige motorvervuiling: een sluipend gevaar

Ethanol heeft een reinigende werking, maar dit kan juist averechts werken in oudere motoren. E10-brandstof lost kunststoffen en coatings op, wat leidt tot ernstige inwendige motorvervuiling. Dit kan verstoppingen in het brandstofsysteem veroorzaken en uiteindelijk de prestaties van de motor negatief beïnvloeden.

Condensvorming: E10 trekt vocht aan

Ethanol heeft een hygroscopische eigenschap, wat betekent dat het water aantrekt uit de lucht. Dit kan leiden tot condensvorming in de brandstoftank en het brandstofsysteem, wat oxidatie veroorzaakt op injectoren en onderdelen die in contact komen met de E10. Water in de brandstof kan corrosie veroorzaken en de efficiëntie van de motor verminderen. Vooral bij voertuigen die minder vaak worden gebruikt, zoals oldtimers en motorfietsen, kan dit een groot probleem zijn.

Verminderd motorvermogen door koolstofafzetting

Hoewel ethanol een schonere verbranding zou moeten bevorderen, kan E10 juist leiden tot ophoping van koolstofafzetting in de motor. Deze ophoping kan vervuiling op injectoren en kleppen veroorzaken, wat resulteert in een minder efficiënte verbranding en een merkbare daling in motorvermogen.

Compatibiliteitsproblemen met materialen

Ethanol is agressiever dan reguliere benzine en kan bepaalde rubber- en kunststofonderdelen in de motor aantasten. Dit kan lekkages en vroegtijdige slijtage van leidingen, pakkingen en afdichtingen veroorzaken. Vooral oudere voertuigen en motorfietsen die niet ontworpen zijn voor ethanolrijke brandstoffen lopen een groot risico op schade.

Snellere veroudering van de brandstof

E10 heeft een kortere houdbaarheid dan conventionele benzine. Ethanol versnelt de afbraak van brandstof, waardoor de kwaliteit sneller achteruitgaat. Dit kan leiden tot startproblemen, een onregelmatige motorloop en verminderde prestaties. Dit probleem is vooral relevant voor voertuigen die langere tijd stil staan, zoals campers, grasmaaiers en boten.

Verhoogd brandstofverbruik

Door de lagere energiedichtheid van ethanol verbruikt een motor meer E10-brandstof dan conventionele benzine om dezelfde prestaties te leveren. Dit betekent dat bestuurders vaker moeten tanken, wat de kosten op lange termijn verhoogt en het vermeende milieuvriendelijke voordeel van E10 deels tenietdoet. 

Ook problemen in Duitsland

Ook in Duitsland zijn de nadelen van E10 al langer bekend. Veel automobilisten melden schade aan brandstofsystemen en motoren als gevolg van de agressieve eigenschappen van ethanol. Hierdoor is er in Duitsland veel weerstand tegen het gebruik van E10. Veel automobilisten laten E10 al links liggen, en in de Duitse politiek gaan zelfs geluiden op om een totaalverbod op E10-brandstof in te voeren vanaf 2030. 

Voorkom schade door E10-brandstof

Om mogelijke schade door het gebruik van E10-brandstof te voorkomen, raden wij enkele aanbevolen oplossingen aan. Mocht je met E10 tanken, dan is het raadzaam om het brandstofsysteem van je voertuig regelmatig te laten controleren en reinigen. We adviseren dit vooral wanneer je met jouw voertuig veelal kortere ritten maakt, of als je voertuig langere tijd stilstaat. 

Bij Rapid Specialty adviseren we tanken met Euro 98. Dit kan helpen om de negatieve effecten van E10 te beperken. Euro 98 bevat een lager ethanolgehalte, waardoor er verminderd sprake is van vochtopname en corrosie in het brandstofsysteem. Bovendien zorgt het hogere octaangetal in Euro 98 voor een efficiëntere verbranding en minder koolstofafzetting. In algemene zin resulteert het afwisselend tanken met Euro 98 ervoor dat de motor en het brandstofsysteem langer meegaan. 

Reinigen brandstofsysteem voertuig

Voor het optimaal onderhouden en reinigen van je brandstofsysteem adviseren wij het gebruik van een aantal krachtige producten:
  • Rapid Engine Cleaner: Houdt zuigerveren en motor inwendig schoon en vermindert het risico op olieverbruik en interne schade.
  • Rapid Engine Oil Cleaning Boost: Ondersteunt een optimale werking van de motorolie.
  • Rapid Petrol System Cleaner: Zorgt voor een betere verbranding en voorkomt afzettingen in het brandstofsysteem.
  • Rapid Bacteriekiller: Bio-ethanol in E10 brandstof is biologisch, gemaakt van suikers van planten. Rijden op E10 brandstof is beter voor het milieu, maar schadelijk voor de motor, want de bio-ethanol zorgt voor bacterie- en schimmelvorming in uw brandstoftank- en systeem.

Neem contact op

Loop je tegen specifieke problemen aan na het langdurig tanken met E10-brandstof? Onze adviseurs vertellen je graag meer over de mogelijkheden. Ook kan je via de website ons krachtige onderhoudspakket bestellen. Zo ben je optimaal beschermd tegen alle mogelijke problemen die komen kijken bij tanken met E10. 

Vragen? Kom in contact!

Vul het onderstaande formulier in en we zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.