Steeds meer moderne motoren krijgen last van inwendige motorvervuiling en vastzittende zuigerveren en olieschraapveren. Als je dit niet tijdig aanpakt kan dit schadelijke gevolgen hebben voor de motor. Gelukkig heeft Rapid hier de perfecte oplossing voor.
De vervuiling is feitelijk koolafzetting, die wordt veroorzaakt door de verbrandingsprocessen. Deze laten altijd verbrandingsresten (kooldeeltjes) achter. Na verloop van tijd komen deze kooldeeltjes langs de zuigerveren naar beneden en beïnvloeden de bewegingsvrijheid van de zuigerveren en olieschraapveren nadelig.
Olieschraapveren schrapen de overtollige olie van de cilinderwand terug het carter in. Zo wordt voorkomen dat de olie terechtkomt in de compressieruimte en daardoor meegaat in het verbrandingsproces. De olie vloeit door de kleine openingen in de olieschraapveren terug naar het carter. Naast de olieschraapveren heeft de motor ook compressieveren (meestal twee) die ervoor zorgen dat de ruimte perfect wordt afgedicht, zodat de compressie in de motor optimaal is.
Beschadigde cilinderwand door vastzittende zuigerveren
Vervuilde uitlaatklep
Vastzittende olieschraapveren
Zoals je op de foto ziet ontstaat er behoorlijk wat vervuiling op de uitlaatklep, met alle gevolgen van dien. Wanneer de olieschraapveren vastzitten, kunnen deze niet meer vrij bewegen en gaat dit ten koste van de afdichting. Ook raken de zuigerveren en olieschraapveren na verloop van tijd hierdoor hun voorspanning kwijt. De olie blijft gedeeltelijk aan de binnenkant van de cilinderwand zitten. Hier vindt de verbranding plaats en een gedeelte van die olie gaat met de verbanding van de olie mee. Hierdoor krijg je blauwzwarte rook en verliest de motor olie, die dus vaker moet worden bijgevuld.
Ook de lambdasonde en katalysator krijgen het zwaar te verduren door het toegenomen olieverbruik. Door de koolafzettingen werken deze componenten minder goed en ontstaan er foutcodes op deze componenten.
Dé oplossing: Engine Cleaner en Oil Cleaning Boost
Rapid heeft hier een perfecte oplossing voor: Engine Cleaner. Dit olie additief reinigt de motor van binnen. Voeg je ook de Engine Oil Cleaning Boost toe aan de nieuwe olie dan bescherm je de motor optimaal. Dit additief zorgt voor een extra reiniging zodat het additievenpakket van de olie langer behouden blijft.
In combinatie met de juiste reparatieprocedure zorgen wij ervoor dat elke motor weer optimaal draait!
Heb je nog vragen dan kun je altijd bij een van onze adviseurs terecht. We helpen je graag!
Veelgestelde vragen
Als olie in de compressieruimte terechtkomt, mengt deze zich met het brandstof-luchtmengsel. Dit leidt tot onvolledige verbranding, wat resulteert in blauwzwarte rook uit de uitlaat. Bovendien kan het schade aan interne motoronderdelen veroorzaken en de motorprestaties verminderen door afname van compressie en verhoogd olieverbruik.
Een verhoogd olieverbruik betekent dat meer olie in de verbrandingskamer terechtkomt en verbrandt. Dit produceert schadelijke bijproducten die de lambdasonde en katalysator kunnen bedekken. De lambdasonde, die de lucht-brandstofverhouding meet, kan verkeerde signalen naar de ECU sturen, wat resulteert in een suboptimale verbranding. Opeenhoping van koolstof in de katalysator kan de efficiëntie verminderen en kan uiteindelijk leiden tot verstopping en falen van de katalysator.
Als de zuigerveren en olieschraapveren hun voorspanning verliezen, kunnen ze niet meer goed aansluiten op de cilinderwanden. Hierdoor kunnen ze hun primaire functies niet meer vervullen. Dit leidt tot een verminderde compressie in de cilinders, waardoor het motorvermogen kan afnemen. Daarnaast kan olie uit het carter omhoog lekken naar de verbrandingskamer, wat resulteert in olieverbruik, blauwe uitlaatgassen en mogelijke schade aan motorcomponenten zoals de lambdasonde en katalysator.