Roetfilter verstopt: wat nu?
Een roetfilter heeft een belangrijke rol in uw auto. Het zorgt ervoor dat de roetdeeltjes, die schadelijk zijn voor het milieu, niet zomaar in de lucht terechtkomen. Echter kunnen roetfilters ook voor problemen zorgen. Door de ophoping van roet en verbrandingsresten kan het filter verstopt raken. Dit kan leiden tot mindere prestaties van de motor, een verhoogd brandstofverbruik, reparaties die flink in kosten oplopen of zelf het vervangen van de roetfilter.
Brandstofkwaliteit, de rijstijl of de staat van de andere onderdelen kunnen allemaal oorzaken zijn van een verstopte roetfilter. In dit artikel gaan we dieper in op wat er precies gebeurt als de roetfilter verstopt zit, welke oorzaken dit erger kunnen maken en de gevolgen voor uw auto. Maar we kijken uiteraard ook naar de oplossingen.
Hoe ontstaat een verstopte roetfilter?
Tijdens de verbranding in de motor komen er roetdeeltjes en andere schadelijke stoffen vrij. Deze deeltjes en stoffen vangt het roetfilter op maar langzamerhand kunnen deze deeltjes zich ophopen in het filter. Normaal gesproken vindt er een proces plaats wat regeneratie heet, waardoor het vuil automatisch verbrand. Regeneratie verhoogt de temperatuur in de motor om het opgehoopte roet te verbranden en het filter weer schoon te krijgen.
Maar soms wordt de motor niet warm genoeg, waardoor het regeneratieproces niet plaatsvindt. Bijvoorbeeld tijdens korte ritjes of het vele rijden in de stad. Hierdoor blijven de roetdeeltjes zitten en raakt het filter uiteindelijk verstopt. Als de buitentemperatuur ook laag is, versterkt dit het probleem ook. Want hoe kouder het buiten is, hoe meer moeite de motor heeft om op temperatuur te blijven. Ook slechte brandstofkwaliteit kan bijdragen aan extra vuil in het filter. Hetzelfde geldt voor het gebruiken van verkeerde motorolie, want dat kan gevolgen hebben voor de werking van het filter.
Moderne dieselauto’s hebben gelukkig technologie om verstopping te voorkomen, zoals actieve regeneratie. Deze technologie zorgt ervoor dat de auto de temperatuur automatisch verhoogt, ook tijdens korte ritten. Maar zelfs met deze moderne technologieën kan het filter nog altijd verstoppen, vooral als de rijomstandigheden niet geschikt zijn. Wat doet u dan?
Hoe herken ik een verstopte roetfilter?
De signalen van een verstopte roetfilter zijn vaak duidelijk en mag u niet negeren. Een waarschuwing op uw dashboard is één van de eerste symptomen, zoals een oplichtend DPF-lampje. Dit lampje geeft aan dat het filter vol zit en hulp nodig heeft.
Naast het DPF-lampje merkt u het ook aan de mindere prestaties van de auto. De motor kan zwakker aanvoelen, vooral als er op hogere snelheden gereden wordt. Het brandstofverbruik kan ook flink toenemen, omdat de motor harder moet werken om op nog goed te draaien.
Wanneer het roetfilter goed werkt, wordt de rook gefilterd. Maar bij een verstopt roetfilter heeft het filter geen vermogen meer. Dit is voor zowel het milieu als de auto schadelijk.
Gevolgen van een verstopt roetfilter
Een roetfilter dat verstopt is, kan grote gevolgen hebben voor uw auto én het milieu. Als u ervoor kiest niets te doen kan dat leiden tot extra druk in het systeem. En dat kan leiden tot schade aan de turbo, EGR-klep of zelfs de motor. Een reparatie voor deze schade kan vrij prijzig zijn.
Een verstopt roetfilter zorgt daarnaast voor een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen. Dit gebeurt omdat het regeneratieproces, waarbij het filter zichzelf schoonbrandt, niet meer goed werkt.
Soms kan het probleem opgelost worden met een roetfilter regeneratie, maar als dit te laat gebeurt, is het vervangen van de roetfilter vaak onvermijdelijk. Dit brengt hogere kosten met zich mee. Dus het regelmatig onderhouden en op tijd ingrijpen is niet alleen voordelig voor uw portemonnee, maar zorgt ook dat uw auto geen onnodige schade oploopt.
Wat moet ik doen als mijn roetfilter verstopt is?
Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar wanneer een roetfilter verstopt raakt. Welke aanpak het beste is, hangt volledig af van de algehele staat van het filter en hoe ernstig het filter verstopt is.
In veel gevallen kan het regenereren van het roetfilter het probleem oplossen. Bij dit proces worden alle opgehoopte roetdeeltjes verbrand, waardoor het filter weer vrijkomt. Bij een passieve regeneratie gebeurt dit vanzelf, bijvoorbeeld tijdens een lange rit op de snelweg, omdat de motor dan warm genoeg wordt om de roetdeeltjes te verbranden. Voor wie vooral korte afstanden rijdt, kan actieve regeneratie de oplossing zijn. Hierbij verhoogt de motor zelf de temperatuur van het filter, zodat het roet wordt verbrand. Als dit allemaal niet werkt, dan is een bezoek aan de garage nodig. Daar wordt dan een gedwongen regeneratie gedaan, waar de monteur handmatig het proces activeert.
Soms kan een regeneratie niet voldoende zijn, dan kan een reiniging uitkomst bieden. Hiervoor moet het filter gedemonteerd worden. Bij chemische reiniging wordt gebruik gemaakt van speciale middelen om het filter schoon te spoelen. Rapid Specialty biedt hiervoor de Rapid DPF Regenerator, in combinatie met de diesel system cleaner. Dit zijn additieven die het roetfilter reinigen en een snellere, meer volledige regeneratie mogelijk maakt.
In extreme gevallen is vervanging van het roetfilter de enige oplossing. Originele onderdelen zijn vaak wat duurder, maar bieden wel gegarandeerde kwaliteit en duurzaamheid. Aftermarket roetfilters zijn goedkoper, maar zullen ook sneller weer problemen creëren. Ga dus van tevoren goed na en weeg de voor- en nadelen goed af.
Hoe voorkom ik een verstopte roetfilter?
Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt in het geval van een roetfilter zeker ook. Met een paar simpele maatregels kunt u de kans op problemen flink verkleinen:
- Eerder in dit artikel is het al benoemd, maar het is een hele belangrijke tip: maak regelmatig langere ritten, vooral op de snelweg. Tijdens deze ritten krijgt de motor de kans om warm genoeg te worden en het regeneratieproces in gang te zetten, zodat de opgehoopte roetdeeltjes worden verbrand. Zo blijft het filter schoon en voorkomt u verstoppingen. Vooral voor mensen die overwegend korte afstanden rijden, is dit extra belangrijk.
- Daarnaast is het belangrijk om altijd het juiste type motorolie te gebruiken. Moderne dieselmotoren vereisen olie die speciaal zijn ontworpen om het roetfilter te beschermen en effectief te laten werken.
- Het kan van belang zijn dat u begrijpt hoe het regeneratieproces werkt en hoe u het kunt ondersteunen. Vaak heeft de handleiding van de auto relevante informatie. De auto geeft zelf vaak ook aan als er problemen zijn, zoals de dashboardwaarschuwing. Dit kan bijvoorbeeld het DPF-lampje zijn. Het op tijd ingrijpen kan dure reparaties voorkomen.
Het belang van regelmatig onderhoud aan uw roetfilter
Als u langdurige problemen wilt voorkomen is regelmatig onderhoud essentieel. Door uw roetfilter op tijd te controleren en te onderhouden, kunt u verstoppingen en schade voorkomen die anders tot dure reparaties kunnen leiden. Met regelmatig onderhoud wordt bedoeld dat het regeneratieproces uitgevoerd wordt, en dat u de staat van het filter regelmatig controleert. Als een roetfilter goed onderhouden wordt, draagt dat bij aan een langere levensduur van het voertuig. Maar daarnaast ook een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Rapid Specialty biedt producten die het onderhouden van het filter makkelijk maken, en de prestaties van het roetfilter optimaliseren.
Roetfilter verstopt: reparatie of vervanging?
Als u moet kiezen tussen een reparatie of vervanging van een roetfilter is het belangrijk om niet alleen naar de kosten te kijken, maar ook naar de lange termijn impact. Het reinigen is vaak een goedkopere optie, vooral als het filter nog niet ernstig verstopt is. Als u niet meteen vervangingskosten wilt maken, die vaak vrij prijzig zijn, is het in veel gevallen goedkoper om te reinigen. Chemische reiniging kan het filter weer bruikbaar maken, en zo kunt u een vervanging uitstellen.
Maar het kan gebeuren dat vervanging niet meer uit te stellen is. Als het filter ernstige schade heeft opgelopen, of niet goed kan regenereren, dan is vervanging de enige optie die overblijft. Wanneer het filter vervangen wordt, zal het voertuig weer naar behoren presteren en verlaagt u daarmee het risico op verdere schade aan de motor of het uitlaatsysteem.
Daarnaast is het belangrijk dat dat u rekening houdt met de restwaarde van uw auto. Een goed onderhouden roetfilter kan de waarde van uw voertuig behouden, maar een slecht functionerende roetfilter kan de verkoopprijs verlagen.
Zorg voor uw roetfilter, zorg voor uw auto
Niemand wordt blij van een verstopt roetfilter. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen, zoals regeneratie, reiniging of in het uiterste geval vervanging. Door op tijd actie te ondernemen wordt niet alleen schade aan de motor voorkomen, maar bespaart u ook geld op de kosten van een reparatie.
Bij Rapid Specialty hebben we de kennis, expertise én de juiste producten om uw problemen effectief op te lossen. Van hoogwaardige Motul motorolie tot onze Rapid DPF Regenerator, & Diesel System Cleaner zorgen wij voor een aanpak die wél werkt. Problemen met uw roetfilter?
Veelgestelde vragen
Een roetfilter raakt verstopt door ophoping van de roetdeeltjes die niet goed kunnen verbranden. Bij korte ritten, lage buitentemperaturen of slechte brandstofkwaliteit kan dit gebeuren. Het verbranden van deze roetdeeltjes heet het regeneratieproces, als dat proces niet goed werkt raakt het filter verstopt.
Er zijn verschillende signalen die u kunt herkennen als uw roetfilter verstopt is. Denk bijvoorbeeld aan het DPF-lampje op het dashboard dat begint te branden, verminderde motorprestaties en een verhoogd brandstofverbruik.
Sommige roetfilters kunnen zelf gereinigd worden door middel van passieve of actieve regeneratie, bijvoorbeeld door lange ritten te maken. Voor een diepere chemische reiniging, is er vaak een deskundige bij betrokken.
Als u een roetfilter niet op tijd reinigt of vervangt, kan dit inderdaad leiden tot schade. Want hoe langer u rijdt met een verstopte roetfilter, hoe groter de kans is dat er overmatige druk komt in het uitlaatsysteem. Dit kan schade brengen aan de motor, de turbo of andere componenten. Dit kan leiden tot dure reparaties.