Carterventilatie verstopt
Een goed functionerend carterventilatiesysteem is onmisbaar voor de levensduur en efficiëntie van elke motor. Verstoppingen in dit systeem kunnen leiden tot een reeks problemen die de prestaties en functionaliteit ernstig beïnvloeden. In deze blog zullen we dieper ingaan op de werking van het carterventilatiesysteem, de oorzaak van verstoppingen én hoe een verstopt carterventilatiesysteem voorkomen kan worden.
Het carterventilatiesysteem uitgelegd
Het carterventilatiesysteem, een cruciaal onderdeel van de motor, speelt een sleutelrol in het handhaven van de interne druk en het voorkomen van schadelijke opeenhopingen binnen de motor. Het carterventilatiesysteem wordt ook wel het ontgassingssysteem genoemd en is verantwoordelijk voor de afvoer van zogenoemde ‘blow-by gassen’. Deze gassen, waaronder onverbrande koolwaterstoffen en waterdamp, lekken langs de zuigerveren in het carter, de ruimte onder de zuigers.
In oudere voertuigen werden deze gassen rechtstreeks naar de buitenlucht afgevoerd. We spreken in dit geval over een negatieve carterventilatie. In moderne motoren is het carterventilatiesysteem een gesloten circuit dat de gassen terugvoert naar het luchtinlaatsysteem. Hier worden ze opnieuw ingebracht in de verbrandingskamer, wat niet alleen helpt om de emissies te verlagen, maar ook voorkomt dat deze gassen schade toebrengen aan motorolie of lekkage veroorzaken via de oliekeerringen en pakkingen. Door het recirculeren van deze gassen wordt hun potentieel schadelijke effect op de motor en het milieu aanzienlijk verminderd.
Veelvoorkomende problemen met carterventilatie
Bij het carterventilatiesysteem kunnen verschillende problemen optreden die de werking van de motor ernstig kunnen beïnvloeden. We zetten de meest voorkomende problemen op een rij:
- Verstopping van het systeem: sludge kan zorgen voor een verstopping in het carterventilatiesysteem. Dit kan leiden tot een ophoping van ongewenste gassen en druk in het carter.
- Gescheurde slangen: de verhoogde druk in het systeem kan leiden tot scheuren in de slangen. Wat op zijn beurt weer voor lekkages kan zorgen en verdere schade aan het carterventilatiesysteem.
- Vervuiling van de olie: ondanks de aanwezigheid van olieafscheiders, kunnen kleine oliedruppeltjes in de carterdampen het inlaattraject vervuilen. Dit betreft vooral het gasklephuis en de inlaatkleppen, wat kan leiden tot verminderde prestaties en efficiëntie van de motor.
- Verhoogde carterdruk. Hoewel dit niet direct een probleem van het carterventilatiesysteem is, wordt het vaak via de ontluchting waargenomen. Een hoge carterdruk kan ervoor zorgen dat de motorolie sneller vervuilt en veroudert door de vermenging met brandstof en verbrandingsgassen. Dit versnelt de degradatie van de olie en kan de noodzaak van frequenter onderhoud en olieverversing met zich meebrengen.
Hoe raakt de carterventilatie verstopt?
Een verstopt carterventilatiesysteem is een veelvoorkomend probleem. Het systeem kan in de loop der tijd verstopt raken door de ophoping van koolstofdeeltjes en andere verbrandingsresten. Deze deeltjes zijn een bijproduct van het verbrandingsproces in de motor, waarbij kleine hoeveelheden brandstof en olie onverbrand blijven en samen met lucht en verbrandingsgassen in het carter belanden.
Deze gassen bevatten ook fijne oliedeeltjes, die, wanneer ze in contact komen met koude motoronderdelen, kunnen condenseren en zich ophopen in het carterventilatiesysteem. Vooral in motoren die vaak korte ritten maken of onder zware omstandigheden werken, kan deze ophoping snel plaatsvinden, wat resulteert in een verminderde capaciteit van het systeem om gassen effectief af te voeren. Deze verstopping leidt tot verhoogde druk in het carter, wat niet alleen de motorprestaties beïnvloedt, maar ook lekkages en schade aan motoronderdelen kan veroorzaken.
Sludge in het carterventilatiesysteem
Sludge, zowel black als white sludge, is vaak een primaire oorzaak van verstoppingen in het carterventilatiesysteem. Black sludge wordt gevormd door de afbraak en oxidatie van motorolie, vaak veroorzaakt door onvoldoende motoronderhoud, slechte oliekwaliteit, of een motor die regelmatig zeer hoge temperaturen bereikt. Deze stroperige substantie kan kanalen en passages in het carterventilatiesysteem blokkeren, wat leidt tot een verminderde werking en potentieel ernstige motorschade.
White sludge ontstaat wanneer waterdamp – geproduceerd tijdens de verbranding – condenseert en mengt met de motorolie. Dit gebeurt vaak in motoren die niet lang genoeg draaien om de bedrijfstemperatuur te bereiken, waardoor waterdamp niet volledig verdampt en zich ophoopt. In het carterventilatiesysteem, dat als taak heeft deze vochtige dampen naar de motorinlaat te leiden, kan dit leiden tot verdikking en vervuiling. Dit verhoogt de druk in het carter, wat kan resulteren in olielekkages en verminderde motorprestaties.
White sludge in de winter
In extreme gevallen, vooral bij lage temperaturen, kan deze sludge bevriezen, waardoor oliekanalen verstopt raken en ernstige motorschade ontstaat zoals het losraken van keerringen en lekkages van het kledekselrubber. Daarom is het cruciaal om het carterventilatiesysteem regelmatig te controleren en te onderhouden, vooral in koudere omstandigheden en bij voertuigen die veel korte ritten maken.
Rapid Engine Cleaner: voorkom dat het carterventilatiesysteem verstopt raakt
Verzeker uzelf van een optimale motorprestatie en voorkom verstopping van het carterventilatiesysteem met de Rapid Specialty Engine Cleaner. Deze krachtige formule is uw eerste verdedigingslinie tegen verhoogd olieverbruik, overmatige blow-by gassen en inefficiënt brandstofverbruik. Met de Engine Cleaner van Rapid Specialty optimaliseert u niet alleen de motorprestaties, maar waarborgt u ook de stabiliteit van de compressie-einddruk en cilindervulling – essentieel voor de levensduur en betrouwbaarheid van uw voertuig.
Wacht niet tot problemen zich voordoen. Onderneem nu actie en bestel de Rapid Specialty Engine Cleaner om uw motor in topconditie te houden.